Na skraju ogrodu
Tryptyk Rodzinny/Na skraju ogrodu jest pracą szczególną, której części składowe dopiero razem, ustawione blisko siebie ujawniają żmudny pięcioletni proces zmiany jaka zachodzi w życiu i twórczości Igora Omuleckiego. Wraz z ciążą żony Darii przychodzi odkrycie, o którym artysta sam z początku niewiele może powiedzieć; więcej stara się pokazać. W otwierającym cyklu Lucy (2007-2009) na pierwszym planie odsłania zmieniające się ciało żony, ale to na drugim dochodzi do prawdziwych objawień. Wraz z małżonką stają w przedsionku nowej przestrzeni jaką otwiera oczekiwane dziecko. Nie znaczy to, że Tryptyk już z pierwszym zdjęciem staje się opowieścią wprost o rodzicielstwie, czy peanem na cześć nowego życia. Je należy traktować jako impuls do zaznaczanej przemiany, początek nowego widzenia. Wskazówką pozwalającą odgadnąć na co swój wzrok kieruje artysta jest dominująca zieleń, otaczająca nagą Darię – jak wcześniej Wenus – przyroda. Oddanie faunie i florze miejsca na kreowanych przez Omuleckiego obrazach stanowi regułę dla całego Tryptyku. Tym samym Lucy daje początek procesowi mierzenia się i wkomponowywania w odkrywany na nowo światem natury. Jedno ze zdjęć, ze śladami chemii, korodującej obraz, doskonale o tym przypomina. Imituje organiczną tkankę. Jednakże nie z przekory, tej w całej trylogii nie ma, a raczej w próbie przekroczenia współczesnego podziału na to, co produkowane i naturalne.
Wkroczenie na skraj ogrodu natury dopełnia tytuł pierwszej serii. Lucy to imię szczególne dla historii człowieka. Nosiła je „pramatka ludzkości”, której szkielet odnaleziono w Etiopii. Odwołanie do dalekiego przodka określa czas jaki panuje w tej nowej przestrzeni. Nie dzieli go racjonalistyczne taktowanie na przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, tylko pozostawanie, trwanie i przekazywanie. Zgodnie z ludową mądrością: w przyrodzie nic nie ginie. Lucy jest ciągle obecna, w sferze instynktów, snów i obaw. Omulecki eksploruje również te obszary: lęki kryją się w gąszczach, błyskach i maskach.[…] (Jakub Śwircz)
Przeczytaj tekst kuratorski wystawy.
Igor Omulecki – urodzony w 1973 roku w Łodzi. Mieszka i pracuje w Falenicy pod Warszawą. Studiował na Wydziałach Operatorskim i Fotografii na P.W.S.F.T. i TV w Łodzi. Od 1997 roku zajumje się fotografią i filmem eksperymentalnym, swoją twórczość prezentował na wystawach indywidualnych, m. in.: Stado Fala,TO i Gym Society w Galerii Le Guern oraz Lucy w Lokalu 30 w Warszawie, a także licznych wystawach zbiorowych i festiwalach sztuk wizualnych w tym: Domy srebne jak namioty, Zachęta, Warszawa 2013; Along the line, screeing, Reykjavik Art Museum; Transphotographiques 2009 w Lille, Francja; Red Eye Effect – fotografia polska XXI wieku w CSW, Warszawa; New Contemporaries 2005, z Payam Sharifi, Bloomberg exhibition – Spike Island, Bristol, Barbican, London; Cornerhouse, Manchaster, UK. Uczestnik Międzynarodowego Spotkania Artystów i Kuratorów Curators’s Network w MOCAK-u w Krakowie, 2012. Stypendysta Ministra Kultury w roku 2012. Więcej informacji na: www.omulecki.com
GALERIA WSCHODNIA
Wschodnia 29/3
godziny otwarcia
na telefon +48 793434420
7-8.06 (sb-nd): 16.00-19.00
9-14.06 (pn-sb): 17.00-19.00
wernisaż: 6.06, godz. 20.30
wystawa czynna w dniach: 7-15.06