„Uwikłane w płeć. Fotografie z kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich” (2011)

Zdzisław Beksiński, Monika Bereżecka Monika Redzisz (Zorka Project), Józef Dańda, Marian Dederko, Marta Deskur, Jerzy Benedykt Dorys, Kazimiera Dyakowska, Jan Dziaczkowski, Janina Gardzielewska, Teresa Gierzyńska, Maurycy Gomulicki, Katarzyna Górna, Aneta Grzeszykowska, Izabela Gustowska, Edward Hartwig, Anna Imiela, Piotr Janik, Barbara Konopka, Jerzy Kosiński, Piotr Kośnik, Grzegorz Kowalski, Dorota Kozieradzka, Aleksandra Kubiak, Zofia Kulik, Ewa Kuryluk, Jerzy Lewczyński, Zbigniew Libera, Natalia LL, Krystyna Łyczywek, Katarzyna Majak, Henryk Makarewicz, Dorota Nieznalska, Wacław Nowak, Maciej Osika, Ewa Partum, Wiktor Pental, Marek Piasecki, Paweł Pierściński, Wojciech Plewiński, Agnieszka Polska, Krzysztof Pruszkowski, Tadeusz Rolke, Józef Rosner, Zofia Rydet, Serge Sachno, Mateusz Sadowski, Jadwiga Sawicka, Bronisław Schlabs, Anna Senkara, Anna Sołtysiak, Michał Sowiński, Marian Schmidt, Jerzy Wardak, Martynka Wawrzyniak, Anatol Węcławski, Monika Zielińska (Mamzeta), Alicja Żebrowska

Powstawaniu kolekcji od początku przyświecał konkretny zamysł – by stworzyć, poprzez najwybitniejsze i najciekawsze dzieła polskiej fotografii powojennej, możliwie szeroką panoramę, opisującą wizerunek oraz tożsamość współczesnej kobiety.

Matka Polka. Performerka. Dziewczyna z sąsiedztwa. Skandalistka. Polska Wenus. Kura domowa. Ikona pop-kultury. Lwica salonowa. Obiekt seksualny z imaginarium kultury masowej… Każde z tych „wcieleń” kobiecej tożsamości jest obecne na tej wystawie, i, co szczególnie istotne, jest obecne w interpretacji najwybitniejszych twórców polskiej fotografii.

„Chcemy pokazać kobietę widzianą oczami samych kobiet, jak również mężczyzn. Próbujemy znaleźć odpowiedź na pytanie, w jaki sposób ewoluował obraz kobiety oraz jak z upływem czasu zmieniał się sposób postrzegania kobiet w kontekście społecznym. Pragniemy również postawić kilka pytań dotyczących dzisiejszych stereotypów: funkcjonowania kobiecego ciała w sferze publicznej, medialnej, artystycznej, komercyjnej. Dlatego też w kolekcji znajdują się zarówno dzieła tworzone według wzorców klasycznego piękna, jaki i prace nawiązujące do feminizmu, problematyki genderowej czy transseksualizmu” – mówią twórcy kolekcji, Joanna i Krzysztof Madelscy.

Wystawa prezentuje 150 prac wybranych z kolekcji, wykonanych za pomocą różnych technik: od szlachetnych technik fotograficznych, przez awangardowe eksperymenty i współczesną fotografię cyfrową, aż po instalacje, obiekty i nagrania wideo.

Zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie – sobota 12 maja, 11.30-13.00 w Muzeum Miasta Łodzi, Ogrodowa 15

Kurator: Adam Mazur
tekst kuratorski

Joanna i Krzysztof Madelscy
Joanna Madelska jest założycielką poznańskiej Galerii EGO, która powstała w 1998 roku. Począwszy od pierwszej wystawy galeria prezentuje najciekawsze zjawiska współczesnej sztuki polskiej przełomu XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem nurtów abstrakcyjnych, zwłaszcza abstrakcji geometrycznej.
Zainteresowania Galerii EGO wybiegają daleko poza tradycyjne obszary sztuki, takie jak malarstwo, rysunek, grafika czy fotografia, w większym stopniu koncentrując się wokół działań wizualnych, także poza przestrzenią galeryjną.

Krzysztof Madelski od wielu lat tworzy kolekcję polskiego malarstwa współczesnego, głównie abstrakcyjnego. Część zbiorów prezentowana jest w głównej siedzibie firmy YES Biżuteria, której jest współzałożycielem i współwłaścicielem. Stała ekspozycja obejmuje m.in. prace Stanisława Fijałkowskiego, Leona Tarasewicza, Tomasza Ciecierskiego i Stefana Gierowskiego.

Adam Mazur – historyk sztuki, krytyk i kurator, amerykanista.
Pracuje jako kurator w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Wykłada w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej, Akademii Fotografii w Warszawie i na Muzealniczych Studiach Kuratorskich na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest redaktorem naczelnym magazynu „Obieg” i członkiem zespołu „Krytyki Politycznej”. Jest również członkiem Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Zajmuje się przede wszystkim historią i krytyką fotografii. Był kuratorem m.in. takich wystaw jak Efekt czerwonych oczu (2008), Wenus (2008), Nowi dokumentaliści (2006). W 2009 wydano książkę pt. „Kocham fotografię”, będącą zbiorem jego tekstów o fotografii, która w tym samym roku doczekała się drugiego, rozszerzonego i poprawionego wydania. W grudniu 2008 na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego obronił pracę doktorską pt. „Fotografia w rozszerzonym polu. Społeczne i artystyczne użycia fotografii w Polsce”. Na jej podstawie powstała książka „Historie fotografii w Polsce 1839-2009”, nagrodzona w LV Konkursie im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa na najlepsze prace naukowe młodych historyków sztuki.
(źródło: Wikipedia)

MUZEUM MIASTA ŁODZI
Ogrodowa 15
godziny otwarcia
pn: 10.00-14.00
wt: 10.00-16.00
śr: 14.00-18.00
czw: 10.00-16.00
sb-nd: 11.00-18.00
dodatkowo: 18.05 (pt) 12.00-18.00

wernisaż: 11.05, godz. 20.00
wystawa czynna w dniach: 11.05-28.06